Kundens upplevelse av uppskattning

24 oktober 2019 admin

De allra flesta kunder gillar att känna sig uppskattade och få belöning för att vara trogen. De flesta kunder som känner sig uppskattade väljer att återkomma och de bästa kunderna är de som återkommer gång på gång. Det finns en anledning att till exempel flygbolag premierar med lojalitetsbonusar och nivåer. För finns det möjlighet att få lite billigare resa eller lite mer komfort på resan så väljer kunder att boka via dem även om de kanske är aningen dyrare. Kundklubb kan vara ett bra sätt att skapa mervärde för sina kunder.

 

 

Vilka former av lojalitetsprogram finns det?

 

Det finns olika former av lojalitetsprogram och kundklubbar. En del väljer det traditionella sättet att ge rabatt via en kupong, andra väljer kort som laddas på med förmåner. De finns även de som endast knyts till kundens personnummer. Då räcker det att visa upp sin legitimation i kassan och då dras automatiskt rabatten av. Mycket beror såklart på storlek på företaget. Det kan vara kostsamt att trycka upp kort och därför är det inte så konstigt att de är mest de större företagen som väljer den varianten. Det finns gott om företag som kan hjälpa det lilla företaget att hitta rätt.

 

Events och goody bag är alltid trevligt

 

Det kan vara ett enkelt sätt att få kunder att känna sig uppskattade genom att anordna ett litet event där de får möjlighet att ta del av nyheter som inkommit. Då finns möjlighet att bjuda på lite tilltugg och få en mer familjär stämning. Som att vara del av en vänskapskrets. Ordna då gärna små goody bags med lite utvalda varor som kunden kan ha med sin hem. Då får du också det berömda mun till mun. Kunden visar upp sina saker och berättar om hur trevligt det varit. Det är alltså en bra investering att premiera trogna kunder.

 

Fler nyheter