Syns du så finns du

19 november 2019 admin

Att i dagens samhälle ständigt bli översköljd med reklam kan ibland göra att man undrar om det verkligen når fram till köparna, eller om det helt enkelt är för mycket reklam så att man inte ser träden för skogen. Men enligt undersökningar så gäller fortfarande devisen: syns du så finns du. För även om det är stora mängder annonser i vardagen så lyckas  man ändå tränga igenom bruset och nå sitt syfte.

 

Knep och tricks

Ett knep när det gäller annonser är repetition. Det är lätt att tänka att annonser och tv/radio-reklam är återkommande för att nå fler men det är inte den primära anledningen. Nej, tanken är att det som återkommer blir familjärt och går under huden. Det blir en vana. Så när man står där i butiken och ser en djungel av till exempel tandkräm framför sig, då kommer man automatiskt välja det märket som man känner till. Även om man aldrig provat det förut. När det gäller reklamblad så har de idag blivit som små tidningar med berättelser och ibland till och med intervjuer. I bladen från mataffären kan man också hitta recept för helgen eller hela veckan eller annat som ger mervärde. Dessa tidningar och annonsblad har blivit mycket populära även hos annonsörer som upplever samma dragningskraft som i ett köpcentra, för fler annonsörer drar fler kunder.

Annonsutformning

Att tänka på när man ska annonsera är dels att vara noga med att veta vem man riktar sig till, vad syftet är med annonsen och var annonsen kommer publiceras. För att lyckas på bästa sätt är det vanligt att företag anlitar Annonsbyråer eller någon annan typ av marknadsföringsbyråer. Där får man hjälp med att just ringa in budskap och mottagare, att ta fina bilder och att skapa en sammantaget attraktiv annons som på bästa sätt presenterar och säljer varan. 

Fler nyheter